kvinna som solar
Hälsa

Sola medvetet i sommar

Publicerad

Sommaren 2018 slog alla rekord i värme och sol. Nu står vi i början av ytterligare en sommar – som förhoppningsvis också blir varm och härlig. Under sommarmånaderna är det extra viktigt att vara medveten om solens påverkan på huden och skydda sig mot UVA och UVB-strålar. Vi ger dig 6 tips för hur du solar säkert i sommar.

Att sola är förenat med både positiv och negativ inverkan på hälsan. Enligt en studie från Karolinska Institutet och Lunds universitet minskar risken för blodpropp, livmoderhalscancer och diabetes för kvinnor som solar lite varje dag. Även livslängd påverkas positivt enligt studien, vilket troligtvis beror på extra tillförsel av D-vitamin.

Men, sol är ju också farligt, eller? Ja, att vara för mycket i solen - och framförallt att bränna sig - är förenat med ökad risk för malignt melanom, en form av hudcancer. Att bränna sig gör även ont och kan leda till blåsor på kroppen. Ytliga effekter av för mycket sol och solning utan solskydd är bland annat rynkor och pigmentförändringar.

Vill du sola för att täcka ditt dagsbehov av D-vitamin är omkring en kvart om dagen rekommenderat av Strålsäkerhetsmyndigheten, men tiden kan variera något beroende på hudton. Under sommarmånaderna vill många njuta av solen mer än så – då är det viktigt att göra det man kan för att skydda sig mot solen.

6 tips för dig som vill sola säkert i sommar:

1. Beräkna din soltid.Strålsäkerhetsmyndighetens hemsida kan du räkna ut hur länge du kan vistas i solen utan att bränna dig. Du anger var du ska sola, datum, tid, ålder och solkänslighet och får fram en rekommenderad tid.

2. Välj rätt solskyddsfaktor. Välj en hög solskyddsfaktor, helst SPF 30–50. Se också till att den skyddar mot både UVA och UVB-strålar. Om det står ”broad spectrum” på förpackningen skyddar den mot båda typer av strålar. Förpackningen kan även vara märkt med en liten UVA och UVB-logga.

3. Smörj in dig dagligen. Att ta med solskyddsfaktor till stranden är ganska naturligt, men många glömmer bort att smörja in sig i vardagen. Du kan bli exponerad för sol även när du inte aktivt solar eftersom UVA-strålar går igenom fönsterrutor och även når till skuggan. Smörj in dig dagligen, framförallt under sommarmånaderna.

4. Snåla inte med krämen. Ta rikligt med kräm för att verkligen täcka hela kroppen. Ofta snålar man med krämen, vilket leder till att krämen inte skyddar så mycket som det är tänkt.

5. Smörj in dig flera gånger om dagen. Om du är i direkt dagsljus bryts solskyddskrämen ned, vilket betyder att det inte räcker med att smörja in sig en gång om dagen. Det är rekommenderat att smörja in sig en gång varannan timme, och ännu oftare om man badar. Om du har smink kan du använda en SPF-mist för att fylla på med solskyddsfaktor i ansiktet under dagen.

6. Klä på dig. Ett bra skydd utöver solskyddsfaktor är kläder, hatt och solglasögon. De flesta kläder har en solskyddsfaktor mellan 10–30.