Man som tänder en cigarett
Hälsa

Så slutar du att röka – en gång för alla

Publicerad

Tobak är en av vår tids största hälsorisker. Rökning är den vanligaste orsaken till förtidig död och orsakar runt 12 000 dödsfall i Sverige varje år. Så många som varannan rökare dör i förtid. Men att det är farligt vet vi redan och omkring 85 procent av alla vuxna rökare vill sluta. Men det kan vara lättare sagt än gjort. Det vet Maria Sjöberg och alla de hon hjälpt att sluta röka och snusa. För Älska att åldras berättar hon hur du ska gå till väga för att lyckas fimpa. För gott. 

Maria arbetar som företagssköterska på Previa med fokus på hälsa och rökavvänjning. 

Många av de hon träffar har försökt att sluta röka på egen hand utan att lyckas. Och det är inte konstigt. För det är inte bara att sluta.  De som försöker på egen hand har sällan en strategi för hur de ska göra.  Men det finns metoder som fungerar och studier visar att den som tar hjälp av medicinsk behandling och från vården fyrdubblar sina chanser att lyckas. 

Maria hjälper människor att sluta röka genom att ta fram lösningar och strategier som passar respektive individ och deras livsstil. Resultaten talar för sig själv. Nästan 100 procent är rökfria efter att ha genomfört hennes kurser.

Well at work
Maria arbetar med ett sluta röka-program som heter Well at work. Det är ett program som Previa har tagit fram tillsammans med Pfizer och bygger bland annat på en inspirationsföreläsning som arbetsgivare bjuder in till. Därefter får de medverkade träffa coach och läkare enskilt, men vid sju tillfällen träffas hela gruppen. De gemensamma mötena är särskilt viktiga i början, när det är som jobbigast för de flesta. Tillsammans stöttar de varandra och diskuterar teman som bland annat abstinensbesvär och kost. Under hela tiden finns Maria med som coach och moderator.

Hur ska jag då göra om jag vill sluta röka?

– Det är viktigt att ha ett stoppdatum så att du kan förbereda dig mentalt. Och att hitta strategier som passar din personlighet. Men det absolut viktigaste är att du är motiverad att sluta. Det kan vara att du vill undvika sjukdomar, få bättre kondition, spara pengar eller att du har press på dig från din familj, säger Maria.

Som coach försöker Maria stötta och fokusera på de positiva fördelarna med att sluta. Hjärnan går igång på det positiva snarare än på pekpinnar och måsten. 

– I början brukar jag även rekommendera de tre D:na. Drick mycket, dröj och distraktion. Det är viktigt att dricka för att få ut gifterna, dröja sig kvar i stunden och låta det värsta suget förvinna samt att hålla sig distraherad med andra trevliga saker när abstinensen väl kommer, berättar Maria.

Vad brukar komma fram under gruppträffarna? 

– Det är fantastiskt givande med dessa gruppträffar. Jag lär mig ständigt av de jag möter och de medverkande delar med sig av inspirerande och peppande upplevelser. De pratar om hur maten smakar godare, hur tvätten plötsligt doftade så härligt och hur barn kommit med komplimanger som att mamma luktar så gott. Smaker och dofter som tidigare gått en förbi, säger Maria.

En av Marias favorithistorier är om en man som helt plötsligt en dag, efter ha gått förbi samma blomsterbutik i alla år, plötsligt upptäcker hur han inte kan motstå att gå in och köpa med en bukett hem för att det luktar så gott.

Trots att tobaken är vår tids största hälsobov går det att skönja en positiv trend. Antalet personer som röker cigaretter dagligen går stadigt ner. I dag finns knappt 1 miljon rökare att jämföra med 1980-talet, då en tredjedel av de vuxna svenskarna var rökare. En trend som Maria ser som sin uppgift ska bestå. 

 

Marias bästa tips för dig som vill sluta röka:

  • Tänk igenom för- och nackdelar med din rökning och bygg på så sätt upp din inre motivation till att vilja sluta röka.
  • Bestäm ett stoppdatum (1-4 veckor framåt i tiden) när du tänker sluta helt.
  • Fundera ut allt som kan hjälpa dig att lyckas. T.ex. inhandla nikotinläkemedel, boka tid hos läkare som kan hjälpa med receptbelagt läkemedel, ta hjälp av tobakscoach eller en vän.
  • Skapa en rökfri miljö runt dig innan du slutar för att förbereda dig för ett liv utan cigaretter. Släng alla cigaretter och tomma paket, plocka bort askfat som står framme, tvätta bort lukt från kläder.
  • Förbered dig för svårigheter som kan dyka upp och hitta dina fallgropar. Om du vet var du faller är det lättare att tänka ut hur du skall hantera det.
  • Fira dig själv! Fundera ut i förväg vilka belöningar du skall ge dig själv när du lyckats.


På www.slutaröka.se kan du göra ett Sluta röka-test för att se hur beroende du är av rökning.

I samma ögonblick du slutar röka börjar din hälsa förbättras. Det spelar ingen roll hur länge du har rökt.

Detta händer i kroppen efter rökstopp:

De första 20 minuterna
Blodtryck och puls återgår till normala nivåer.

De första 12 timmarna
Syrenivåerna i blodet når normala nivåer och risken för hjärtinfarkt börjar redan minska.

Efter 24 timmar
Kolmonoxid har eliminerats från kroppen och lungorna börjar rensa ut slem, askpartiklar och andra slaggprodukter från rökningen.

Inom 48 timmar
Det finns inte något nikotin kvar i kroppen och smak- och luktsinnet har förbättrats avsevärt.

Inom 72 timmar
Det kan bli lättare att andas och du får mer energi. 

Efter 1–3 månader
Blodcirkulationen börjar förbättras.

Efter 3–9 månader
Lungkapaciteten ökar med 5–10 %.

Efter 5 år
Risken för hjärtinfarkt har halverats jämfört med personer som fortfarande röker.

Efter 10 år
Risken för lungcancer har sjunkit till hälften jämfört med rökare och risken för hjärtinfarkt är samma som för personer som aldrig har rökt.

 

 

Marias bästa tips för dig som vill sluta röka:

  • Tänk igenom för- och nackdelar med din rökning och bygg på så sätt upp din inre motivation till att vilja sluta röka.
  • Bestäm ett stoppdatum (1-4 veckor framåt i tiden) när du tänker sluta helt.
  • Fundera ut allt som kan hjälpa dig att lyckas. T.ex. inhandla nikotinläkemedel, boka tid hos läkare som kan hjälpa med receptbelagt läkemedel, ta hjälp av tobakscoach eller en vän.
  • Skapa en rökfri miljö runt dig innan du slutar för att förbereda dig för ett liv utan cigaretter. Släng alla cigaretter och tomma paket, plocka bort askfat som står framme, tvätta bort lukt från kläder.
  • Förbered dig för svårigheter som kan dyka upp och hitta dina fallgropar. Om du vet var du faller är det lättare att tänka ut hur du skall hantera det.
  • Fira dig själv! Fundera ut i förväg vilka belöningar du skall ge dig själv när du lyckats.


På www.slutaröka.se kan du göra ett Sluta röka-test för att se hur beroende du är av rökning.

I samma ögonblick du slutar röka börjar din hälsa förbättras. Det spelar ingen roll hur länge du har rökt.

Detta händer i kroppen efter rökstopp:

De första 20 minuterna
Blodtryck och puls återgår till normala nivåer.
 

De första 12 timmarna
Syrenivåerna i blodet når normala nivåer och risken för hjärtinfarkt börjar redan minska.
 

Efter 24 timmar
Kolmonoxid har eliminerats från kroppen och lungorna börjar rensa ut slem, askpartiklar och andra slaggprodukter från rökningen.
 

Inom 48 timmar
Det finns inte något nikotin kvar i kroppen och smak- och luktsinnet har förbättrats avsevärt.

 

Inom 72 timmar
Det kan bli lättare att andas och du får mer energi.
 

Efter 1–3 månader
Blodcirkulationen börjar förbättras.
 

Efter 3–9 månader
Lungkapaciteten ökar med 5–10 %.
 

Efter 5 år
Risken för hjärtinfarkt har halverats jämfört med personer som fortfarande röker.
 

Efter 10 år

Risken för lungcancer har sjunkit till hälften jämfört med rökare och risken för hjärtinfarkt är samma som för personer som aldrig har rökt.