kvinna i hängmatta
Hälsa

Så får du som äldre en säkrare sommar

Publicerad

Lata dagar, avsvalkande dopp och semester. Nu är sommaren snart här, som vi längtat! Dock finns det några saker att tänka på när vi går in i de varmare månaderna. Till exempel är äldre personer känsligare för värme än yngre eftersom förmågan att reglera temperatur och känna törst försämras med åldern.

Älska att åldras har samlat 5 tips som hjälper dig till en säkrare sommar.

  1. Var avsvalkad. Hoppa över utomhusaktiviteterna när det är extra varmt eller fuktigt ute. Njut istället av luftkonditioneringen inomhus. Känner du dig rastlös kan du ta tag i de där sakerna som stått länge på ”att-göra-listan”. Ge köket en rejäl städomgång, gör en sommarrensning i garderoben eller gå igenom dina gamla prylar och se om det är något du kan sälja vidare. Om du är sugen på att lämna hemmet kanske ett museibesök eller en gymvistelse kan locka.
     
  2. Skydda din hud. Många vet att det är viktigt att hålla de skadliga UV-strålarna borta från huden - men det tåls att upprepas. Sök dig till skuggan istället för solen och bär kläder som blockerar solen. Men framförallt, glöm inte att applicera solskyddsfaktor med minst SPF15 innan du går utomhus.
     
  3. Känn igen tecknen på värmeslag. Värmeslag är en typ av hypertermi, ett tillstånd när kroppen inte kan styra sin egen temperatur. Det är inte bara ett farligt tillstånd – det kan vara livshotande, enligt 1177 Vårdguiden. Speciellt farligt är det för äldre och små barn. Symptomen på värmeslag är huvudvärk, illamående och kräkningar, synstörningar, yrsel, irritation och förvirring, snabb puls samt rödflammig, torr hud. Du behöver få vård så fort som möjligt om du har fått värmeslag. Enligt 1177 Vårdguiden bör du ringa 112 om du misstänker att du själv eller någon i din närhet blivit drabbad.
     
  4. Vaccinera dig mot TBE. De flesta håller nog med om att sommarhalvåret i Sverige är underbart och vill tillbringa så mycket tid som det bara går i naturen. Men just under dessa månader finns det ett orosmoment för många svenskar; fästingarna och de relaterade sjukdomarna vi kan smittas av - Borrelia och TBE. Överväg att vaccinera dig mot TBE om du vistas i något av de områden där sjukdomen förekommer. På webbsidan fasting.nu kan du hitta en vaccinatör nära dig. 
     
  5. Drick mycket vatten. När vi åldras reserverar kroppen mindre vätska, och redan från 50 års ålder minskar förmågan att känna törst. Vänta inte på att du blir törstig och ät vätskerik mat som grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk även på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

Sommaren är en tid för avkoppling. När du har försäkrat dig om att alltid vara insmord och du har fyllt din vattenflaska är det dags att gå ut och läsa i skuggan, skörda trädgården och njuta av den underbara naturen – om vädret tillåter förstås.