John
Livsstil

Psykologiappen Alex AI vill hjälpa fler att bli rökfria

Publicerad

Över en halv miljon svenskar röker cigaretter dagligen. Omkring 70 procent av rökarna vill dock sluta – men oftast är det inte så lätt som att bara kasta cigarettpaketet. Många försöker om och om igen med olika metoder innan de äntligen lyckas. En metod som har haft hög andel lyckade försök är appen Alex AI. I appen får rökare hjälp att gå till botten med vad beroendet beror på genom kognitiv beteendeterapi, KBT.

Inför Internationella Tobaksfria dagen den 31 maj har Älska att åldras pratat med John Drakenberg Renander, en av grundarna av appen Alex AI.

Hej John! Skulle du vilja berätta lite om hur Alex AI fungerar?
Alex AI är en app som ger personligt stöd till de som vill bli rökfria. Användaren möter coachen Alex som i appen guidar dig till att först bli rökfri, och sedan för att hålla dig rökfri – som är den stora utmaningen. Metoden grundar sig i kognitiv beteendeterapi, KBT.

Vad innebär det att ni använder er av KBT? 
KBT används för att gå till botten med personers problem, samtidigt som det läggs tyngd på positiv förstärkning. Vi tror inte att skräckpropaganda hjälper, utan vi vill hjälpa till att hitta vad som gör att man vill röka samt vilka kortsiktiga och långsiktiga effekter det får.

Ingen skräckpropaganda, det låter skönt. Passar Alex AI till vem som helst? Hur många svenskar använder appen i dagsläget? 
Visst! Vi tror verkligen att det är ett vinnande koncept för att hålla sig rökfri. Alex AI kan användas av vem som helst som har en smartphone. Vi har just nu omkring 6 000 registrerade användare i Sverige.

Hur urskiljer sig Alex AI mot andra sluta röka-metoder? 
Vi erbjuder en stigmafri metod som samtidigt är personlig. Appen samlar data som gör att den lär känna dig och dina vanor (och ovanor). Du får konkreta tips och motivation för att fortsätta kämpa mot att bli rökfri. Dessutom har du alltid Alex stöd nära till hands – till exempel om du vaknar mitt i natten och känner dig röksugen.

Vad är ert mål med appen? 
Vi har en dröm om att hjälpa en miljard människor runt om i världen. Ju fler användare vi får, desto smartare blir tjänsten, så vi har utrymme för att växa och hjälpa fler.

Till sist, vilka är dina 3 bästa tips för att sluta röka?
1.Var inte så hård mot dig själv. De flesta har misslyckats många gånger innan de lyckats bli rökfria. Ge dig själv många chanser.
2. Förstå underliggande faktorer och känslor – vilka känslor har du när du vill ta ciggen?
3. Sluta inte med din ovana och dra på dig något annat – gå till grunden med problemet istället.

Om du är redo att fimpa kan du använda dig av Alex AI eller en annan sluta röka-metod, exempelvis med hjälp av vården. Det finns en mängd hälsofördelar med att vara tobaksfri, bland annat får du bättre smak- och luktsinne, ökad blodcirkulation och mer energi redan inom en månad från att du slutar röka. Fredag 31 maj firas Internationella tobaksfria dagen runt om i världen. I år är temat ”tobak och lunghälsa”. Syftet är att sprida medvetenhet om hur stor betydelse lunghälsa har för människors välmående.

Här går det att ladda ner Alex AI på App Store: https://itunes.apple.com/se/app/alex-ai-r%C3%B6kfri/id1380191350?mt=8.

Sluta röka - positiva hälsoeffekter redan efter 20 minuter
Första 20 minuterna
Blodtryck och puls påverkas positivt.

Första 12 timmarna
Blodets syrenivåer påverkas positivt och risken för att drabbas av hjärtsvikt minskar.

Efter 24 timmar
Kolmonoxiden elimineras från kroppen. Lungorna börjar rensa ut slem och andra rester från rökningen.

Efter 48 timmar
Det finns inget nikotin kvar i din kropp. Ditt smak- och luktsinne förbättras avsevärt.

Inom 72 timmar
Andningen blir lättare och din energi ökar.

Efter en månad
Din cirkulation och lungkapacitet förbättras.

Källa för antalet rökare i Sverige: Folkhälsomyndigheten, https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/folkhalsans-utveckling/levnadsvanor/tobaksrokning-daglig/

Källa för antalet som vill sluta röka i Sverige: Folkhälsomyndigheten, https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/alkohol-narkotika-dopning-tobak-och-spel-andts/tobak/forebyggande-arbete/tobaksavvanjning/