Fyra kvinnor i träningskläder på väg till träningspass
Hälsa

Hjälp vännerna till ett hälsosammare liv – utan att vara irriterande

Publicerad

Har du en vän, kollega eller familjemedlem som behöver en knuff i rätt riktning, men du vet inte hur du ska göra? Här är sex sätt att hjälpa någon att göra en positiv förändring, utan att framstå som jobbig eller nedlåtande.

1. Hjälp till med fakta

Det finns många myter om träning och hälsa och ibland kan det vara svårt att veta vad som är sant. När hela webben exploderar av senaste trenden är det lätt att tro att man måste springa lopp eller äta gröt på chiafrön för att vara hälsosam. Fråga din vän vilka ”sanningar” som hindrar den från att komma igång. Kanske tror den att den måste träna högintensiv crossfit, fast den mycket hellre vill gå hundpromenader, och därför låter bli helt?

Men kom ihåg att ingenting är mer irriterande än en besserwisser, så var ödmjuk. Kontrollera en extra gång att dina egna sanningar verkligen stämmer innan du kommer med goda råd. Att försöka ändra någon för mycket kan dessutom få motsatt effekt och göra personerna mindre benägna att förändra sig. Gör ditt bästa för att uppmuntra, delta i och belöna hälsosammare vanor som dina vänner och kära prövar på. Men var beredd att acceptera deras preferenser – och begränsningar – när det behövs.

2. Peka på det positiva

Istället för skräckpropaganda, visa hur positivt det skulle vara om den förändrade sitt beteende. Försök hitta saker som verkligen gör avtryck i den här personens vardag. Säg inte bara ”Om du kommer i form kommer du att känna dig mycket bättre”. Försök istället med ”Du kommer att kunna leka mer med dina barn och ha mer kul med dina vänner” eller ”du får en extra dag att göra saker på och mår mycket bättre om du inte festar så hårt på lördagarna”. Ju bättre du känner personen, desto bättre förstår du vad – och vem – som betyder mest för dem och hur du ska kunna hitta positiva mål som talar till dem.

3. Berätta hur du känner

Skrämselpropaganda fungerar sällan, få har slutat röka för att det står varningstexter på paketen. Men sanningen om andras känslor brukar hjälpa bättre. Berätta om din oro för att personen ska bli sjuk i förtid för att de inte lever på ett hälsosamt sätt. Men kom ihåg att det som är hälsosamt för dig kanske inte är det enda sättet att vara hälsosam.

4. Hjälps åt

Allt går bättre och är lättare att hålla igång tillsammans med en vän. Påverka din väns kost genom att laga mat tillsammans. Träna eller promenera tillsammans istället för era vanliga fikaträffar. När man tränar tillsammans med en vän blir det av oftare, eftersom man känner sig skyldig om man inte dyker upp.

5. Skuldbelägg inte

Att få någon att skämmas för att ha misslyckats i ett försök att göra mer hälsosamma val är det sämsta du kan göra om du verkligen vill hjälpa till. Att skämmas över fetma har till exempel visat sig resultera i att personerna lägger på sig fler kilo, istället för att gå ned i vikt. Det får dem att må sämre psykiskt och fysiskt, att undvika träning och tröstäta ännu mer.

Undvik ”borde” och andra skuldbeläggande uttryck när du kommer med dina förslag. Istället för att säga ”du borde verkligen gå oftare på gymmet” försök med ”du säger att du känt dig trött den sista tiden. Om du vill kan vi ta en joggingtur mellan lektionerna/efter jobbet. Det får alltid mig att känna mig piggare.” Eller bjud in dem till gymmet som dina gäster för att visa några övningar för deras stela ryggar.

Istället för att säga att du avskyr rökning kan du håll dig till fakta och den påverkan rökning har på dig – till exempel ”röklukten i huset/bilen/kontoret får mig att må illa”. Det senare öppnar upp för konstruktiv problemlösning istället för stridslust.

6. Ös beröm

De flesta av oss gillar komplimanger. Därför är det bra att förstärka hälsosamma val som din vän eller familjemedlem har gjort. Tänk: Wow! Jag kan verkligen se en skillnad i din hållning/energi sedan du börjat träna.

Men ge inte beröm för viktnedgång eller utseende. Det kan leda till att personen känner sig fantastisk i början, men också en känsla av att värdet ligger i utseendet - bara genom att förbli smal och vältränad kan den förbli uppskattad. Studier visar också att de som tränar enbart för att se bättre ut blir mindre nöjda med sina kroppar och tappar träningsglädjen. Och om man inte gillar något kommer man antagligen inte att fortsätta med det.

Istället kan du bekräfta någons ansträngningar: ”Jag vet att det kan vara en enorm utmaning att ändra en vana. Jag är verkligen imponerad av dig och blir själv inspirerad!