Två händer som håller i en liten grön planta
Att åldras

Hemligheten bakom ett långt liv

Publicerad

I staden Ogimi i japan finns det så många personer över hundra år att staden fått smeknamnet “det långa livets hemstad”. Detta trots att det ligger i det fattigaste området i Japan. Dessutom drabbas de inte lika ofta av alzheimer, cancer och andra sjukdomar förknippade med ålderdom. Varför?

Det finns förstås många orsaker, men en är att Okinawa-borna har en stark känsla av mening. De är kända för att ha en positiv syn på livet och för att utöva ikigai, ett begrepp som betyder ”mening med livet” Om det är att ta hand om barnbarnen, att arbeta för samhället, att sköta trädgården eller något annat, varje person har en ikigai.

Att en uttalad mening med livet gör att du lever längre bekräftas även av forskning på området. Robert Butler och hans forskargrupp vid National Institutes of Health upptäckte redan på 70-talet att personer som varje morgon vaknade med klara mål för sina liv levde längre och hade högre livskvalitet.

Hitta din mening med livet

Så hur hittar du din mening? Fundera på vad som ger dig tillfredställelse i ditt liv. Vad tycker du är roligt? Vad känner du dig nöjd med när du har gjort det? Vad ser du fram emot att göra när du vaknar på morgonen?

Kan du inte komma på något? Ut och leta! Anmäl dig till kurser, börja jobba ideellt, hitta en hobby, odla dina relationer. Leta tills du hittar din mening med ditt liv. Och när du har din mening, se till att göra plats i kalendern för att utöva det.

Och när du gör det som ger dig mening, gör det utan att stressa. Författarna Héctor García och Francesc Miralles menar att det är viktigt att alltid hålla sig sysselsatt, men aldrig stressa. I deras bok ”Ikigai: Hitta din väg till ett långt och lyckligt liv” berättar de att äldre invånarna i Ogimi gör alltid någonting, men utan stress. De fokuserar på det de gör just nu, och inte det de ska göra sen.

Håll kontakten med omvärlden

När Garcia och Miralles intervjuade de äldre i Ogimi upptäckte de att alla har nära kontakt med omvärlden. De har många sociala kontakter, och de har kontakt med naturen varje dag.

En av hundraåringarna i Ogimi berättar: ”Jag stiger upp klockan fem varje morgon, går ut ur huset och ned till havet. Sedan går jag till en väns hus och vi dricker te tillsammans. Det är hemligheten med ett långt liv: att vara tillsammans med människor och att röra sig från plats till plats”.

Rör på dig och ät lagom

Du har hört det förut, och japanerna bekräftar det. Motion och hälsosam mat är bra för hälsan. Även Ogimibor som är över 80 eller 90 är fortfarande i högsta grad aktiva, till exempel genom trädgårdsarbete, promenader eller radions dagliga uppvärmningspass, ”Radio taiso”. Du kan prova de mjuka övningarna själv på Youtube om du vill. Programmet, som lanserades i Japans radio 1928, tar bara några minuter och innehåller enkla rörelser, till exempel att lyfta armarna över huvudet och röra dem i cirkel till sidan.

Invånarna på Okinawa äter också annorlunda än vi i väst. De äter mycket grönsaker men inte så mycket animaliska produkter. De slutar också äta när de känner sig nöjda, men inte proppmätta. De äter heller inte så mycket godis, snacks eller läsk.

Kanske vill du prova en eller flera delar av japanernas sätt att leva och se om du kan uppnå samma resultat?