Två kvinnor i klänning som dansar på en gräsmatta
Hälsa

Danslektioner kan vara bra för hjärnan

Publicerad

Att lära sig något nytt, träna och få socialt utbyte är alla viktiga delar för att hålla kropp och knopp igång. Om du dansar får du in alla tre delar samtidigt, så på med dansskorna!

När vi åldras minskar den så kallade vita substansen i våra hjärnor. Den vita substansen kontrollerar våra nervsignaler och behövs för vår kognitiva funktion. Genom att kombinera fysiska, kognitiva och sociala aktiviteter, till exempel att dansa, kan vi behålla eller till och med förbättra vissa mått på vit hjärnsubstans, enligt en studie publicerad i Frontier in Aging Neuroscience.

Agnieszka Burzynska är professor i mänsklig utveckling och neurovetenskap vid Colorado State University och huvudförfattare till studien. Hon hävdar att dans kan vara en kraftfull hjärnbooster eftersom det verkar på tre nivåer: den fysiska (motion), den kognitiva (att lära sig nya steg och rörelser) och den sociala (att arbeta tillsammans och interagera med en partner). I studien dansade försökspersonerna tre gånger i veckan under en sexmånadersperiod. Studieresultaten antyder att det inte bara gäller dans, utan alla aktiviteter som innebär rörelse och samvaro kan förbättra den mentala förmågan hos åldrande hjärnor.

Tre andra grupper fick promenera, promenera och ta näringstillskott samt genomföra stretch och balansövningar. Dessa tre grupper visade inte någon förbättring av den vita substansen.