Kvinna som ligger i hängmatta
Livsstil

Behåll semesterkänslan i vardagen

Publicerad

Ibland kan det kännas som att vi är en helt annan människa under semestern. Men det går att behålla den känslan även i vardagen. Här är fyra tips för mer semesterkänsla hela året.

Skapa distans för ett nytt perspektiv

Kanske har du upplevt att när du kommer tillbaka från semestern har du ett nytt perspektiv, är bättre på att lösa problem och har lättare för att bortse från små distraherande irritationsmoment? Detta är på grund av den mentala distanseringen som en ordentlig paus ger. Enligt Scientific American behöver din hjärna pauser för att kunna återhämta sig. Det är i pauserna hjärnan fyller på sitt förråd av uppmärksamhet och motivation, produktivitet och kreativitet.

Få av oss kan ta semester hela tiden för att få pauser, men du kan komma långt även med mindre pauser. Ta pauser på jobbet då du sträcker på dig, rör på dig, går ut en sväng. Gå ut i naturen eller ta en lunch med en vän. Och lämna mobilen kvar på skrivbordet. Att kolla mejlen eller gå in på sociala medier räknas inte som paus.

Låt arbete vara kvar till nästa dag

Ett annat viktigt sätt att distansera dig från arbetet är att se till att inte ta med sig arbete hem. Arbetsdagen är begränsad av en anledning – att du ska hinna återhämta dig.  Det är viktigt att skapa gränser mellan ditt arbete och ditt privatliv. Sätta en påminnelse eller boka in en aktivitet direkt efter jobbet om det är svårt att gå från jobbet. Då blir det svårare att ”bara jobba fem minuter till”. De där fem minuterna blir lätt en timme.

Bli turist i din egen stad

Den största skillnaden mellan en semesterresa och vardagen är kanske det nya på resan och rutinen i vardagen. I vanliga fall känns inte vardagslivet speciellt nytt, eftersom du gör samma saker, träffar samma människor och rör dig på samma platser. Även om man gillar det man gör är det lätt att fastna i en rutin när allt är… just rutin.

Så varför inte göra mer nytt i din vardag? Våga utmana dig själv med aktiviteter du aldrig trodde att du skulle testa, eller maträtter du aldrig trodde att du skulle smaka. Utsätt dig för situationer där du kommer träffa nya människor eller lära dig nya saker.

Upptäck din stad på nytt. Gå på museer, testa nya restauranger, ta turer till små städer i närheten. Hitta de historiska platser och sevärdheter i din närhet som du skulle besöka om de var någon annanstans än just hemma.

Var här och nu

På semestern, när vi släpper tankarna på jobb och alla måsten, är det oftast enklare att stanna upp och njuta av solnedgången, eller bara tänka på grönsakerna du hackar. Men försök ta med dig det in i vardagen. Lämna jobbet på jobbet och måstena till när du ska göra dem. Se solnedgången på väg hem från jobbet. Njut av fågelsången på lunchpromenaden. Se de första höstlöven falla eller den första vårblomman i diket. Fokusera på grönsakerna när du hackar dem. Och våga stäng av mobilen.

En genomsnittlig användare av en smart telefon rör vid skärmen 264 gånger på en dag. Oftast är de inte ens medvetna om att de är på väg att ta upp mobilen när de gör det. Stäng av den och lev ditt liv utanför sociala medier och mejl ibland.

Rensa ditt schema och gör plats för spontanitet

En annan orsak till att vi trivs bättre med semester är att vi ofta har färre åtaganden och kan vara mer spontana. Det kan du få i ditt vardagsliv också, men då måste du kunna säga nej, även till roliga saker. Det går inte att tacka ja till alla roliga aktiviteter och du kan inte göra allt på jobbet.

Så fundera igenom vad du verkligen måste göra, och vad du kan säga nej till, även om det känns jätteläskigt och om du känner dig elak och tror att du gör människor besvikna, arga eller ledsna. Och sen utmanar du dig själv genom att säga nej till allt det. Förvånande ofta blir det inte så mycket mer reaktioner än jaha eller okej.

Genom att säga nej oftare kan du säga ja till annat. Så hitta semesterkänslan i din vardag – ge dig själv möjlighet att vara spontan och prova nya saker.