Kvinna som går med stavar på en gångväg
Hälsa

Bästa träningen för dig som har artros

Publicerad

Artros är den vanligaste förekommande ledsjukdomen och är främst en ålderssjukdom. För att underlätta situationen är det oerhört viktigt att röra på sig – och det finns en mängd skonsamma motionstyper och specialanpassade träningsprogram som har positiv effekt på lederna. Här ger vi dig som drabbats lite hjälp på vägen.

I Sverige beräknas mellan 400 000 och 500 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen artros, varav två av tre är kvinnor.  Det är främst äldre som drabbas – även om artros inte är en del av det naturliga åldrandet. Den exakta orsaken är ännu okänd men kända faktorer som påverkar är hårt fysiskt arbete, muskelsvaghet, övervikt eller viss elitidrott. Symtomen kommer sällan innan 50-årsåldern, men yngre personer med ledskador kan också drabbas. I dag har uppskattningsvis var åttonde person mellan 18-84 år så ont av sin artros att det påverkar deras vardag.

Vad kan du själv göra?
Vid ledvärk är det viktigt att du inte slutar röra på dig även om det kan göra ont. Att ta sig upp ur soffan och ägna sig åt fysisk aktivitet har nämligen en positiv effekt på dina leder. Motion har visat sig öka hållfastheten i ledbrosket, minska smärta och öka funktionen i lederna. Att röra sig, även om det kan göra ont, bidrar alltså inte till att dina leder slits utan det är snarare tvärtom.

4 skonsamma motionstyper för dig som är drabbad av artros:

Styrketräning
. Särskilt bra vid knäartros då det hjälper till att bygga upp stödjande muskler runt leden. Svag muskulatur är i sig en riskfaktor för ledsvikt.

Stavgång. När du använder stavar när du går belastar du fötter, knän och höfter mindre än vid "vanlig" gång. Det är även bra mot besvär i nacke och rygg.

Cykling. En skonsam konditionsträning och du använder stora muskelgrupper i benen utan att belastningen för den skull är hög.

Simning. Du belastar lederna lite när du simmar och det är också lätt att ut rörelserna ordentligt. 

6 träningsprogram för olika leder:
Pfizer har tagit fram ett antal specialanpassade träningsprogram med enkla övningar för olika leder som kan drabbas av artros. Programmen är framtagna i samarbete med legitimerade naprapater på Hemövningar.com. Träningsprogrammen går lika bra att göra hemma som på gymmet. Här hittar du dem:

För dig som har artros i axeln
För dig som har artros i ryggen
För dig som har artros i handen
För dig som har artros i höften
För dig som har artros i knäna
För dig som har artros i foten

Tips när du börjar träna med artros
Det kan ta någon vecka innan du får positiv effekt av din träning. Du kan få ont och behöva ta smärtstillande medicin den första tiden – det är helt naturligt. Om smärtan ökar från dag till dag kan du dock ha överbelastat leden. 

Källor: