Två personer som sitter i en soffa med benen på bordet
Hälsa

Åtta tips för att sluta sitta och börja stå

Publicerad

Bara genom att komma på fötter (och upp från din stol) kan du förbättra din hälsa. Sittande kan bidra till en rad sjukdomar, bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer. Men med enkla knep kan du lätt minska riskerna.

1. Låt bilen stå

Variera dig genom att gå eller cykla istället. Förutom träning får du se din stad från en annan vinkel, och ibland kommer du till och med fram fortare.

2. Arbeta stående 

Det finns en anledning till varför höj- och sänkbara arbetsbord har blivit populära – prova själv!

3. Använd TV-tiden till något mer 

Nästa gång du tittar på TV, lägg till en aktivitet som inte innebär att sitta still, till exempel stretching, yoga, städning, matlagning eller någon annan icke-stillasittande sysselsättning. En bonus: du kan bli klar med en rad tråkiga saker du ändå måste göra!

4. Gå och lyssna. Låna eller ladda ned en ljudbok och gå en promenad 

Samtidigt som du får frisk luft och motion får du använda din fantasi och kanske lära dig nya saker. Varför inte skapa en bokcirkel och diskutera det du ”lyssnar på” med dina vänner efteråt?

5. Gör det till en social grej 

Starta en promenadgrupp eller bestäm med vänner att gå på gymmet. Genom att ta gemensamma promenader eller planera in gympass tillsammans kan du umgås med dina vänner och göra något hälsosamt samtidigt.

6. Håll koll 

Håll koll på hur många steg du tar varje dag med en app eller stegräknare. Sätt upp ett mål för hur många steg du ska ta och håll koll under dagen. Då vet du om du behöver ett extra varv (eller sju) runt kvarteret efter middagen. Många appar gör det möjligt för sig att ha kontakt med vänner och ha en vänskaplig tävling, vilket kan öka motivationen ännu mer.

7. Hitta en aktiv hobby 

Fundera på om det finns någon aktivitet med rörelse som du gillar. Det måste inte vara en sport. Kanske kan du byta ut TV- och datortid mot trädgårdarbete, danslektioner eller ideellt arbete där du går och står mycket?

8. Ställ upp som barnvakt

Om du inte har egna, kanske du känner någon som har barn eller barnbarn? När du umgås med dessa små energigivare kommer du förmodligen inte ens hinna fundera på att sitta ned. Ta med dem till parken eller gå runt i shoppingcentret och anpassa dig efter deras energinivå. Din kropp kommer att tacka dig - liksom deras föräldrar, som får välbehövlig vila och ensamtid.

Vad gör du för att se till att du inte blir sittande för mycket?