Två personer ligger under ett parasoll på en sandstrand
Hälsa

5 tips till dig som vill sola säkert i sommar

Publicerad

Regn och sol bakom moln. Och sedan mer regn. Så minns vi förra sommaren. I år är våra förhoppningar inför värmen kanhända därför högre ställda än vanligt. Men som alltid är det viktigt att vara försiktig när solen väl visar sig. I den här artikeln har vi tittat på vad som hänt i forskningsväg – och ger dig 5 tips på hur du bäst vistas i solen.

I början av förra året kom en studie från Karolinska Institutet och Lunds Universitet som visar att solen kan vara bra för vår hälsa. Studien har följt 29 000 svenska kvinnor under en 20-års period. Kvinnorna som solade en liten stund varje dag minskade risken för blodpropp, diabetes och livmoderhalscancer. Samtidigt ökade chansen för dem att leva 20 år längre – jämfört med de kvinnor som undvek solen helt och hållet. Anledningen tros vara att D-vitaminet som du får genom att sola skyddar mot dessa sjukdomar och därmed förlänger livet.

Men ska vi verkligen strunta i allt vi lärt oss om solning tidigare?
Svaret är givetvis nej. Det finns fortfarande en stark koppling mellan att bränna sig och att drabbas av malignt melanom, en allvarlig och elakartad form av hudcancer. Solens ultravioletta strålar kan skada hudens celler så att de börjar dela sig okontrollerat och då uppstår hudcancer.

Hudcancerformen malignt melanom uppkommer i hudens pigmentceller. Man får ibland sjukdomen i vanliga leverfläckar eller födelsemärken, men den kan också börja direkt i huden. Cancercellerna kan växa in i lymfkärl eller blodkärl och sprida sig till närliggande lymfkörtlar eller andra ställen i kroppen. Malignt melanom sitter ofta på benen hos kvinnor och på bröstet eller ryggen hos män. Enligt Cancerfonden fick 3 276 personer i Sverige malignt melanom i huden 2013. Antalet fall har ökat på senare år och sjukdomen är nu bland de vanligaste cancerformerna i landet.

En kvart om dagen räcker

Att vistas lång tid i solen är alltså inte ett bra sätt om målet är att leva länge. I Sverige, mitt på dagen och under sommaren, räcker det att en ljushyad person får sol på armar och ansikte i drygt en kvart för att täcka dagsbehovet av D-vitamin. Det är ingen idé att sola mer än så, då huden stänger av när behovet fyllts. Och vill du inte sola alls, kan du istället få i dig D-vitamin via maten eller genom kosttillskott.

5 tips till dig som gärna vill njuta av solen säkert:

1. Planera ditt solande. Smörj in dig ordentligt en halvtimme innan du ska sola.

2. Sola sakta! Börja med hög solskyddsfaktor, SPF 30-50 rekommenderas, och byt till lägre först när du fått färg. 

3. Smörj dubbelt!Ta dubbelt så mycket kräm, dubbelt så ofta. När man mäter spf-faktor i en kräm används stora mängder av kräm. För att få samma skydd som förpackningen anger måste du därför vara generös. Räkna med 1/3 dl solkräm till hela kroppen. Dessutom bör du smörja in mer kräm varje timme, eftersom effekten mattas av. Om du badat behöver du också applicera mer när du torkat. Solskyddskräm bör inte användas som ett sätt att förlänga vistelsen i solen utan som komplement till kläder och skugga för att minska hälsoriskerna av solexponering.

4. Klä på dig! Det bästa skyddet är kläder, hatt och solglasögon. Kläderna ska vara så pass täta att du inte kan se din hand genom dem. Ju tätare kläder desto bättre skydd. De flesta kläder har en solskyddsfaktor mellan 10 och 30. Komplettera med solskyddsmedel där kläder inte skyddar. Tänk på att UV-strålningen inte bara kommer från en punkt utan från hela himlen. Därför räcker det inte att sätta sig under exempelvis en parasoll på stranden, UV-strålning når dit också.

5. Ta långlunch! Sitt i skuggan mellan klockan 11 och 15. Då står solen som högst på himlen och är som starkast. När skuggan är kortare än vad du är lång ska du vara försiktig med att vara i solen. Detta gäller även de dagar solen lyser bakom molnen, Upp till 80 procent av solens UV-strålning tränger igenom lätta moln.

 

Källor: 
SMHI, Cancerfonden, 1177, Dagens Nyheter, Nätverket mot cancer, cancer.se