En skärbräda med spenat, avocado, äpple, ingefära och banan
Hälsa

5 nyårslöften för ett hälsosamt åldrande

Publicerad

Nyårsafton stundar; en dag då många avlägger ett löfte om att förändra sin livsstil på ett eller annat sätt. För dig som ännu inte bestämt dig för vad 2017 års nyårslöfte blir kommer här lite inspiration: 5 nyårslöften som hjälper dig på vägen mot ett hälsosamt åldrande. Bestäm dig för ett eller flera – och glöm inte att lägga ribban på en nivå som du både kan och vill hålla. 

Tips 1: ”Jag ska ägna mig åt volontärarbete” 

Volontärarbete gör inte bara skillnad för samhället – det kan göra skillnad för din hälsa också. Studier har visat att vuxna över 50 år som har bidragit med minst 200 timmars frivilligarbete per år var mindre benägna att drabbas av högt blodtryck och upplevde ett större psykiskt välbefinnande och mer fysisk aktivitet än de som inte frivilligarbetade.  

Ytterligare studier visar att volontärarbete kan hjälpa dig att leva längre och förbättra din kognitiva och fysiska förmåga.  Att bidra till ditt samhälle kan ge en känsla av prestation som du ser effekten av – samtidigt som du kan få goda vänner på vägen!

Tips 2: ”Jag ska socialisera mera”

Sociala relationer kan påverka din hälsa på många sätt, både fysiskt och mentalt. En studie visar att de med fler sociala nätverk har större motståndskraft mot respiratoriska sjukdomar som exempelvis förkylningar.  
Ensamhet är inte bara ett mentalt tillstånd, det kan också starkt påverka vårt välbefinnande. Forskare på ett amerikanskt universitet upptäckte att det var 50 procent mer sannolikt att de med starka relationer överlevde under perioden då studien pågick än de som inte hade det. Ännu mer överraskande var att forskarna jämförde risken med ensamhet med att röka upp till 15 cigaretter om dagen. 


Tips 3: ”Jag ska träffa min läkare oftare”

Är du en av dem som bara går till läkaren om du är sjuk eller misstänker att något är fel? Tänk om i så fall. Att vidta förebyggande hälsoåtgärder är lika viktigt som att behandla de sjukdomar som redan uppstått.  


Regelbundna hälsoundersökningar hos din läkare eller vårdcentral kan hjälpa dig att förebygga till exempel åldersdiabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar. Lunginflammation är också en sjukdom som många tror endast drabbar gamla och patienter som ligger på sjukhus. Beroende på din ålder och hälsa i övrigt kan vaccin vara att rekommendera. Folkhälsomyndigheten rekommenderar vaccin till riskgrupper. Till riskgrupperna hör bland annat personer som är 65 år och äldre, de med kronisk lungsjukdom som astma och KOL, diabetes mellitus, kronisk hjärtsjukdom, kroniska leversjukdomar och kronisk njursvikt.


Tips 4: ”Jag ska äta mer grönt och mindre kött”

Har du inte redan sett över dina matvanor är det hög tid att börja nu. Män som äter mycket rött kött eller mejeriprodukter och som snålar med frukt och grönsaker bedöms löpa högre risk att drabbas av prostatacancer  (någon exakt koppling mellan sjukdomen och kosthållningen är dock inte fastställd). Hos kvinnor kan en fettsnål kost kombinerad med ett högt frukt- och grönsaksintag minska eller eliminera klimakteriesymptom.  


Så – istället för att hugga in på en andra hamburgare, överväg en sallad. Ät mycket grönsaker, hela frukter, korn, proteinrika livsmedel, oljor, och fettsnåla mejeriprodukter – och begränsa ditt intag av mättade fetter och transfetter.


Tips 5: ”Jag ska motionera minst 3 timmar i veckan”

Du kan potentiellt – och bokstavligen – springa ifrån vissa sjukdomar. Ett internationellt forskningsteam anslutna till National Cancer Institute och American Cancer Society publicerade nyligen data som visar att måttlig till kraftig motion – exempelvis simma, springa, eller gå minst 150 minuter i veckan - kan minska risken att utveckla vissa typer av cancer.