Kvinna i kök
Livsstil

40 saker du kan göra hemma

Publicerad

Just nu leder coronaviruset covid-19 till att många rekommenderas stanna hemma i karantän för att inte bli sjuka eller smitta andra. Tillhör du en riskgrupp och håller du dig hemma? Klokt beslut. Här kommer hela 40 tips på vad du kan sysselsätta dig med under tiden!

Här är Älska att åldras lista på hela 40 saker att göra - hemma:

  1. Lär dig något nytt! Älska att åldras har nyligen startat upp en ny följetong – Lär dig något nytt. Följ den så tipsar vi om allt från teknik till roliga aktiviteter.
  2. Ring nära och kära för en mysig pratstund.
  3. Passa på att lära dig ringa videosamtal om du inte kan redan. FaceTime eller Skype är två bra tips.
  4. Gör en rejäl vårstädning. Nu har du tid att ta ett rum i taget.
  5. Organisera och rensa. Ge allt från skåp och lådor till garderober, necessären och hela rum en omgång. Bor du stort och har förråd eller garage? Passa på att se över dem också.
  6. Klä dig efter väder och utnyttja balkongen eller altanen för att sitta utomhus en stund.
  7. Kanske är det dags att ge balkong eller altan en vårstädning eller uppfräschning?
  8. Ta upp en bortglömd hobby eller skaffa en ny. Gillar du kanske att måla, skriva, pyssla, hålla på med handarbete? Inte? Har du ens testat? Fram med pennan eller garnet och se vad som händer.
  9. Frossa i tv-serier, dokumentärer och filmer. Rota fram gamla DVD:er eller skriv upp dig på en tjänst som Netflix eller ViaPlay. På SVT Öppet arkiv finns massor gratis.
  10. Starta eller gå med i en Facebookgrupp. Här finns en guide om hur du gör.
  11. Läs böcker och lyssna på ljudböcker.
  12. Gå med i en bokklubb eller starta en. Det är inget som säger att man måste ses – det går utmärkt över en Facebookgrupp.
  13. Lyssna på poddar - här kommer en förklaring på hur du gör.
  14. Lyssna på radio. Varför inte sommar eller vinter i P1?
  15. Baka och laga mat. Gör ett favoritrecept eller testa ett helt nytt.
  16. Prova vegetarisk eller vegansk matlagning.
  17. Fika på distans. Boka in en fika där du och en vän gör kaffe och tar fram några bullar eller kakor på varsitt håll. Sedan fikar ni över telefon, Skype eller Facetime.
  18. Mejla någon – att få ett längre skrivet brev är underskattat.
  19. Om du har möjlighet, gå utomhus en stund. Så länge du bor på ett folktomt och lugnt ställe där du kan vara utomhus själv finns det ingen anledning att skippa den dagliga promenaden, så länge inte Folkhälsomyndigheten eller hälsan säger något annat.
  20. Planera något kul att se fram emot. Kanske är det ett speciellt museum du vill gå till, en film du vill se på bio, en resa du vill göra? Gör en lista och spåna idéer – karantänen kommer ta slut.
  21. Titta på gamla foton och filmer. Är det dags att framkalla dem? Här kan du läsa om hur du gör det.
  22. Läs korsord och sudoku.
  23. Spela spel i mobilen. Det finns allt från barnsligt roliga spel till frågesport.
  24. Ha hemmaspa i badrummet och ta hand om dig själv!
  25. Testa hemmaträning eller börja stretcha regelbundet. Sitter man mycket stilla är det viktigt att gör vad man kan för att hålla igång.
  26. Ta tag i din att-göra-lista. Har du tänkt byta försäkring, avbeställa en prenumeration på något? Du kommer tacka dig själv att allt sånt är fixat när du väl kan börja gå ut och vara mer aktiv igen.
  27. Gå en internetbaserad onlinekurs. Sök på www.google.se för att hitta något spännande.
  28. Yoga och meditera. Sätt på lugn musik, sätt dig bekvämt och försök vara i nuet.
  29. Laga något som är trasigt. Har du en trasig tröja som älskar men behöver lite omsorg med nål och tråd? Eller är det dags att en gång för alla fixa den där stolen som är ranglig?
  30. Inred eller möblera om. Lite nya miljöer där hemma livar upp! Flytta runt och prova, det går snabbt att ställa tillbaka.
  31. Plantera om växter inomhus, i trädgården eller på balkongen. Ska du odla något i år? Förbered det.
  32. Om ekonomin tillåter – beställ hem någon riktigt god mat med hemkörning. Unna dig pizza, prova sushi eller välj någon god husmanskost.
  33. Behöver du handla hem mat? Beställ hem det. Det är lätt fixat med hemkörning.
  34. Är du hemma tillsammans med partner, barn eller någon annan familjemedlem? Passa på att ta kvalitetstid. Ät en god frukost tillsammans, ställ frågor till varandra som ni undrat över, prata om gemensamma intressen.
  35. Är du ensam hemma? Ta värdefull egentid med dig själv. Fundera över ditt liv, skriv ner mål, drömmar, planer eller bara reflektera.
  36. Lyssna på musik. På www.youtube.com är det helt gratis att lyssna. Eller så fixar du ett konto på Spotify.
  37. Sätt ihop din egen kokbok. Har du en låda full av recept på maträtter eller goda bakverk? Ta tillfället i akt att samla ihop dem i en pärm eller i en bok med tomma ark.
  38. Har du husdjur? Passa på att ge din fyrbenta vän lite extra omsorg! Kanske behöver klor klippas, kaninburar eller kattlådor djuprengöras eller filtar tvättas? Har du hund - gå en extra promenad om dagen. Se bara till att välja folktomma ställen med mycket luft och rum.
  39. Ta reda på något du undrar. Gå in på www.google.se och läs dig nöjd på fakta om fåglar, andra världskriget, amerikanska dokusåpor, kost och hälsa, kungligheter eller precis vad som helst.
  40. Skapa en ny profil på sociala medier. Du kanske har Facebook, men har du Instagram? Snapchat? Det finns sociala medier med olika ändamål. Lär dig och håll kontakt med vänner, barn eller barnbarn – det är hur kul som helst.

Glöm inte att det är tillåtet att be om hjälp om det är något du behöver - och att erbjuda andra hjälp om du kan. Vi är i detta tillsammans!