Bild på kvinna som står i yogapose och blickar ut över havet
Hälsa

25 sätt att må bättre

Publicerad

Lycka är inte bara en av de mest positiva känslorna som finns – den är också nyckeln till ett hälsosammare liv. Att vara glad gör att vi lever längre, jobbar hårdare och blir mentalt starkare samtidigt som det stärker immunförsvaret.  
 
Lycka varierar givetvis från person till person och det kan därför vara svårt att definiera vad lycka egentligen är. Vissa experter beskriver lycka som ”en kombination av tillfredsställse i livet samt att ha mer positiva känslor än negativa”. Andra beskriver lycka i tre steg: individens välmående, levnadsstandard och förmågan att känna sig delaktigt i ett större syfte. Det finns också en tydlig skillnad mellan kort- och långvarig lycka där den kortvariga är en flytande känsla medan den långa påverkar hur vi lever våra liv. 

Samtidigt som vissa lyckofaktorer är utanför vår kontroll (exempelvis genetiska förutsättningar eller stora livshändelser), finns det oftast saker vi kan göra för må bättre.

Här följer några tips på vad du kan göra för att känna dig lyckligare: 

1. Tillbringa mer tid utomhus
Friluftslivet leder definitivt till lycka. Att bo nära grönområden och uppleva det som naturen har att erbjuda stimulerar de delar av hjärnan som är kopplade till lycka och känslomässig stabilitet. Att vara ute i solens ljus ger också ett tillskott av D-vitamin som stärker den mentala styrkan hos individen. Det räcker med 15 minuter om dagen för att höja näringsnivåerna som annars kan leda till depression. Men glöm inte solkrämen!

2. Svettas mer
Vi gillar träning rent generellt, inte bara för att få en bra fysik, utan också för att kontinuerlig träning i sig kan bidra till lycka. Fysisk aktivitet stärker kroppens immunförsvar och resulterar dessutom i en större mängd antikroppar. Antikroppar stimulerar i sin tur lycka och håller sjukdomar borta. Träning ger oss även endorfiner, kroppens eget sätt att producera eufori. 

3. Sov mer 
Det spelar ingen roll hur du väljer att vila - en full natts sömn eller en kortare tupplur - sömn är en vital del i jakten på lycka och välmående. Forskning visar på att sömnbrist (mindre än 4 timmar per natt) kan skada din optimistiska sida, och det finns också studier som visar på att sömnbristen skadar jobb- och studieprestationer. Därför är sömn oerhört viktigt för ett lyckligare och mer hälsosamt liv.

4. Meditera
Även om det kan vara en nog så utmanande uppgift att stänga av sitt inre tjatter finns det en mängd hälsosamma fördelar för de som lyckas. Forskning visar att åtta veckors daglig meditation kan resultera i ett lyckligare liv. Vill du testa? Försök att inkludera någon av dessa 10 oväntade meditationsstrategierna i ditt liv. 

5. Höj volymen
Kämpa inte emot när du hör glad musik. Den lindrar faktiskt stress. Forskning visar också att om individen målmedvetet lyssnar på musik istället för att bara ha det på i bakgrunden kan det resultera i lycka och välmående. Ha det i bakhuvudet nästa gång du hur hör en poplåt och skruva upp volymen istället för att sänk den – har du tur kommer du snart att börja le. 

6. Skaffa en ny hobby 
Att utmana dig själv är inte bara stimulerande och roligt, utan kan även leda till lycka. Enligt experter beror detta på att känslan av att ha åstadkommit något stärker självförtroendet. Så tveka inte att anmäla dig till de där franskalektionerna som du har funderat på eller, för all del, plocka upp ukulelen eller testa något annat som intresserar dig!

7. Skriv ner allt
Negativa tankar är alltför enkla att haka upp sig på. Försök istället att skriva ner dessa tankar på ett papper som du sedan kastar i papperskorgen. Forskning visar att om du fysiskt kastar iväg alla negativa tankar påverkar dessa dig i en mindre utsträckning. Om du samtidigt dokumenterar positiva händelser finns chansen att du blir lyckligare och mer tillfredsställd med livet. Om du även ringer en kompis och delar med dig av dina positiva upplevelser blir du ännu lyckligare.

8. Ägna dig åt intimt umgänge
Sängaktiviteter, och vi pratar inte om sömn nu, lindrar inte bara stress utan förbättrar också humöret. Behöver du ytterligare anledningar till att ägna dig åt fler sängaktiviteter kan följande intressera dig: dokumenterad forskning visar att ju mer sex människor har, desto lyckligare är de. En studie visar dessutom att om du har sex en gång i veckan blir du lika lycklig som om du fick cirka 500 000 kr mer i lön om året. Får du till det ännu oftare, runt fyra gånger i veckan, säger studier att det direkt påverkar din förmåga att tjäna pengar. En tjockare plånbok är självklart inte synonymt med lycka, men det är ju en trevlig bonus. 

9. Ha en tacksam attityd
Våra föräldrar var inte helt fel ute när de påminde oss om att tacka snällt för sakerna vi fick. Det kan göra dig både friskare och lyckligare. Tacksamhet kan också leda till andra positiva känslor och välmående. Förutom att vara tacksam mot människor borde du också skriva ner alla gånger du är det. Varje dag. Experter menar på att det räcker med en tacksam mening varje dag för att lyfta välmåendet. 

10. Sprid lycka
Precis som gäspningar och fnissande smittar lycka av sig. Enligt en studie som gjorts visar sig lycka ha en sorts vattenfallseffekt bland kompisar. Om en person är lycklig sprider det sig inom umgängeskretsen. Kanske det bästa sättet att påverka andra människor, eller hur?

11. Var en vän
Några smarta, och vackra, män sjöng en gång, ”I get by with a little help from my friends” – och visst är det så. Förutom det stöd vi får från våra vänner hjälper positiv vänskap vårt självförtroende, lindrar stress och bidrar till lycka. För att skaffa nya vänner – och behålla de du har – testa dessa 16 knep.

12. Lär dig släppa saker 
Kommer du ihåg när alla barn, och många vuxna, sprang runt och sjöng ”Hakuna Matata, inga bekymmer” på 1990-talet? Det är dags för dig att börja nynna på den själv.  Det kanske är lättare sagt än gjort, men att lära sig att gå vidare från sina misstag, bekymmer och besvär kan lätta hjärtat. Att vara bitter och hålla kvar vid sårade känslor kan göra att du fastnar i det förflutna, och fungerar ofta som en signal till dig själv och andra att du tänker fortsätta att lida. Välj istället att vara lycklig och förlåt människor som har sårat dig, även de gånger du själv har varit din egen värsta fiende. Det hjälper dig att gå vidare mot en lyckligare framtid.

13. Träna dagligen på att ta hand om dig själv
När du är fast i arbetshjulet är det lätt att glömma att ta hand om dig själv. Det kan definitivt göra dig olycklig, utbränd och sjuk. Försök istället att ta hand om dig själv på olika sätt som gör dig lycklig och frisk. Den här listan hjälper dig definitivt på traven. 

14. Träna yoga
Hitta ditt om och stärk ditt humör och bota din ångest. Forskning visar att yoga kan vara den ultimata humörhöjaren. Dessutom kan den hjälpa dig att bli av med stress och förbättra din immunförsvar – två saker som stärker din lycka i det långa loppet.

15. Ät ordentligt
För att leva ett hälsosamt liv behöver du näring. Forskning visar på att lycka och mentalt välmående är vanligare hos individer som äter mycket frukt och grönsaker varje dag (sju portioner, i det här fallet). Kolla den här listan med humörstärkande näringsämnen till din tallrik.

16. Köp blommor
Förutom att försköna rummet bidrar blommor också till ett bättre humör. En blommig inredning kan minska smärta och ångest samtidigt som den förstärker positiva känslor. En studie visar att de som möts av blommor på morgonen är lyckliga och energifyllda, samtidigt som ångestnivån är lägre. Att vara omgiven av blommor kan också påverka din arbetsinsats genom att lyfta kreativiteten och försköna arbetsplatsen.

17. Var inte för hård mot dig själv
Alltför ofta är vi själva våra värsta fiender. Samtidigt som det är bra att vara kritisk mot dina egna misstag och medveten om förbättringarna du kan göra är sällan lösningen på dina problem att vara för hård mot dig själv. Experter menar exempelvis på att självkritik bara gör dig mer miserabel. Så istället för att skylla på dig själv, fokusera på hur och varför du värdesätter dig själv. Det kommer hjälpa dig att bli starkare, mer produktiv, mindre stressad och lyckligare.

18. Bär färgglada kläder
Nästa gång som du känner dig nere, försök att utnyttja den inneboende kraften i den gula tröjan. Forskning visar på att lyckliga människor tenderar att associera sina humör med den glada, gula färgen. Gult anses också vara den optimistiska färgen eftersom den kopplas till solen. Så försök att bära något gult om du känner dig nere, eller varför inte måla dina väggar i färgen?

19. Minimera stressen
Med kronisk stress kommer också många hälsoproblem. Ångest, sömnproblem och depression är alla faktorer som drar ner ditt humör. Försök istället att hålla ditt humör uppe med hjälp av dessa 23 stresslindrande strategierna.

20. Se glaset som halvfullt
Om det är något som går hand i hand med lycka är det optimism. Människor som tänker positivt är inte lika deprimerade, mer produktiva på jobbet och generellt friskare än motparten. Därför är det viktigt att vara optimistisk, men också realistisk, för om vi tvingar oss själva att vara för positiva kan det göra mer skada än vad det gör gott. Människor som kombinerar optimism och realism släpper inte in olyckliga tankar som drar ner dem, samtidigt som de tar realistiska och smarta beslut – snacka om bra kombination.

21. Ha meningsfulla samtal
Att småsnacka kan vara roligt och enkelt, men det ger dig inte ett lyckligare liv. En studie visar att människor som småpratar minst faktiskt är lyckligast. Och på tal om att prata eller inte, det visar sig även att de som är bra lyssnare också mår bättre, har starkare relationer och mer livserfarenhet.

22. Få saker gjorda
Att skjuta upp saker hindrar inte bara oss från att få saker gjorda – det håller även tillbaka lyckan. Sluta skjuta upp saker och fortsätt att arbeta för att nå dina mål och för att få en mental skjuts. Att ta sig an någonting utmanande kan vara stressigt när vi gör det, men det gör oss också lyckliga när vi väl är klara. Dessutom kan uppsatta mål hjälpa oss att känna ett syfte och stärka vår självkänsla.

23. Klaga på rätt sätt
Att klaga ses vanligtvis som någonting dåligt och irriterande, särskilt om det är du som är mottagaren av kritiken. Samtidigt kan det stärka vår mentala hälsa. Genom att klaga effektivt och faktiskt få gehör kan kritik istället leda till ett bättre humör och en starkare självkänsla. Att klaga på rätt sätt kan med andra ord leda till att identifiera problemet och genomföra positiva förändringar.

24. Spara pengar…
Att ha en buffert kan vara viktigt, och bidrar till en sund ekonomisk framtid. En undersökning visar att ju mer människor sparar, desto lyckligare tenderar de att vara. Att stoppa undan pengar är också synonymt med en känsla av säkerhet, välmående och kontroll.

25. … och spendera dem väl
Samtidigt som det är viktigt att lägga undan pengar visar studier på att vi mår bra när vi spendera dem också. En shoppingrunda för att minska ångest och vemod får människan att känna mer kontroll. Samtidigt visar forskning på att vi också känner oss lyckliga när vi får spendera pengar på andra. Om du verkligen vill ge ditt humör en skjuts föreslår experter att du både ska ge en present och ta dig tiden att med personen. Poängen är att mottagaren både ska uppskatta presenten och tiden tillsammans med dig.